Sólisté - obsazení

Jana Šrejma Kačírková – soprán
Jana Šrejma Kačírková se narodila se v Českých Budějovicích. V roce 2006 absolvovala Pražskou konzervatoř. V době studií získala řadu ocenění na Mezinárodní pěvecké soutěži Antonína Dvořáka v Karlových Varech. V letech 2006–2010 byla stálým hostem v Národním divadle moravskoslezském v Ostravě, od prosince 2010 zde působí ve stálém angažmá. Vytvořila zde řadu rolí jako Mozartova Fiordiligi (Cosi fan tutte), Královna noci (Kouzelná flétna), Zuzanka (Figarova svatba) a Donna Anna (Don Giovanni), Zerbinetta (R. Strauss: Ariadna na Naxu), Mara (M. Tutino: Vlčice), Nedda (Leoncavallo: Komedianti), Markétka (Gounod: Faust), Violetta (Verdi: La traviata), Lisette (Puccini: Vlaštovka), Smetanova Jitka (Dalibor) a Mařenka (The Bartered Bride), Anne Trulove (Stravinskij: Život prostopášníka), Donizettiho Anna Bolena, Maria Stuarda and Elisabetta (Roberto Devereux), Julie (Gounod: Romeo a Julie) a Elvíra (Verdi: Ernani). Je stálým hostem v Jihočeském divadle v Českých Budějovicích, Divadle F. X. Šaldy v Liberci a Divadle J. K. Tyla v Plzni. V Národním divadle v Praze debutovala v prosinci 2010 rolí Adiny (Donizetti: Nápoj lásky) a od té doby zde hostuje jako Mozartova Konstance (Únos ze serailu), Zuzanka (Figarova svatba) a Donna Anna (Don Giovanni). Je rovněž hostem řady významných mezinárodních festivalů a operních scén; vystupovala na letním festivalu v italském Ercolanu v roli Elisetty (Cimarosa: Matrimonio segreto), v Teatro Politeama Greca v Lecce jako Lauretta (Puccini: Gianni Schicchi), na festivalu Pafos Afrodite na Kypru, na mezinárodních hudebních festivalech Pražské jaro a Smetanova Litomyšl. Na MHF Český Krumlov se představila v roli Donny Anny (Don Giovanni) a Neddy (Leoncavallo: Komedianti), kdy účinkovala společně s José Curou v roli Cania. Je držitelkou tří ocenění Jihočeských Thálií, v roce 2013 získala čestnou cenu festivalu Opera 2013 „Libuška“ za mimořádnou interpretaci role Gildy (Verdi: Rigoletto), Cenu Thálie 2012 za ztvárnění role Julie (Gounod: Romeo a Julie) a Cenu Thálie 2013 za ztvárnění titulní role Donizettiho Anny Boleny.

Yukiko Kinjo Šrejmová – soprán
V roce 2000 úspěšně dokončila studia na Univerzitě Ryukyu, kde se též po celou dobu zaměřovala na zpěv a studium hudby. V roce 2002 vyhrála konkurz japonské vlády o stipendia pro studium zpěvu v Itálii. V Itálii se zdokonalovala na hudební akademii v Miláně a od roku 2003 též na konzervatoři v Parmě u Lucetty Bizzi a Eugenia Furlottiho. Od roku 2005 začala studovat u Jiřího Kotouče v Praze. V roce 2007 a 2008 se stala laureátkou Mezinárodní pěvecké soutěže Antonína Dvořáka v Karlových Varech, kde získala 3. místo a zvláštní cenu Opery Mozart, cenu Společnosti Antonína Dvořáka za nejlepší interpretaci jeho árie a cenu Státní opery Praha a Divadla F. X. Šaldy v Liberci pro hostování v jejich inscenacích. V létě 2009 se v Itálii aktivně zúčastnila letního pěveckého kurzu Mirelly Freni. V roce 2010 absolvovala Pražskou konzervatoř. V sezóně 2012/2013 zpívala Gildu (Verdi: Rigoletto) v Jihočeském divadle a na letním festivalu v Českém Krumlově. Od této sezóny je ve stálém angažmá v Národním divadle v Praze. V roce 2014 debutovala nejprve jako Micaela v opeře Carmen v Jihočeském divadle a posléze v roli Susanny v Mozartově Figarově svatbě v Národním divadle. Mezi její role dále patří: Amor (Gluck: Orfeo ed Euridice), Mozartova Pamina (Kouzelná flétna), Zerlina (Don Giovanni), Despina (Cosi fan tutte) a Blonde (Únos ze serailu), Adina (Donizetti: Nápoj lásky), Čarovná dívka (Wagner: Parsifal), První žínka (Dvořák: Rusalka), Lidka (Smetana: Dvě vdovy), Dvorní dáma (Britten: Gloriana), Mařenka (Humperdinck: Jeníček a Mařenka). Působí též koncertně - Vivaldi: Gloria, Mozart: Requiem, Haydn: Stabat Mater, Händel: Messiah, Beethoven: IX. Sinfonie, Dvořák: Stabat Mater, Te Deum, Poulenc: Stabat Mater, Mendelssohn: Lobgesang (Pražské jaro), Martinů: Kytice (Suntory Hall Tokio), P. Trojan: Missa solemnis, Mozartissimo ve Stavovském divadle aj.

Michaela Kapustová – mezzosoprán
Mezzosopranistka Michaela Kapustová, narozená v Brně, je absolventkou Pražské konzervatoře ze třídy prof. Yvony Škvárové. Již běhen studia a následně po něm se úspěšně zúčastnila několika pěveckých soutěží. Největšího ocenění dosáhla na podzim roku 2009 na 44. Mezinárodní pěvecké soutěži Antonína Dvořáka v Karlových Varech a to hned v několika kategoriích. V oboru opera-ženy získala 3. cenu a v oboru píseň taktéž 3. cenu. Dále obdržela Cenu Společnosti Antonína Dvořáka za nejlepší interpretaci písně A. Dvořáka Dejte klec jestřábu a Zvláštní cenu Divadla J. K. Tyla v Plzni. Rovněž se stala laureátkou mezinárodní Soutěže o Cenu Leoše Janáčka (EMCY), obdržela 1. cenu na Soutěžní přehlídce konzervatoří České republiky v Pardubicích a 1. cenu na Mezinárodní soutěži Pražský pěvec. Už za studia se účastnila Mistrovských kurzů u Petera Dvorského v Jaroměřicích nad Rokytnou a byla vybrána na sérii koncertů pro nejlepší účastníky Burzy mladých zpěváků. V divadle debutovala rolí Rosiny v Lazebníku sevillském v Divadle J. K. Tyla v Plzni a po té následovaly další role v Národním divadle Brno, v Národním divadle v Praze, v Jihočeském divadle České Budějovice a Národním divadle moravskoslezském v Ostravě. Za rok 2010 byla nominovaná na cenu Thálie za mimořádný jevištní výkon v roli Angeliny v Rossiniho opeře La Cenerentola v Národním divadle Brno a v roce 2013 byla širší nominaci za roli Giovanny Seymour v Donizettiho opeře Anna Bolena v Národním divadle moravskoslezském. V Národním divadle v Praze účinkuje v rolích, jako je Mozartova Dorabella (Cosi fan tutte) a Cherubín (Figarova svatba), Rosina (Rossini: Lazebník sevillský), Mercedes (Bizet: Carmen), Druhá lesní žínka (Dvořák: Rusalka), Lišák Zlatohřbítek (Janáček: Příhody lišky Bystroušky) ad. Absolvovala také řadu koncertních vystoupení např. s PKF, Plzeňskou filharmonií, Komorní filharmonií České Budějovice a s Talichovým komorním orchestrem. Vystoupila též na Slavnostním zahajovacím koncertě ke 200. výročí založení Pražské konzervatoře v Rudolfinu a na závěrečném koncertě 50. ročníku Dvořákova karlovarského podzimu. Podnikla též úspěšné pěvecké turné po Itálii. Účastnila se turné s Dvořákovou Rusalkou s operním souborem Glyndebourne Tour po celé Anglii. S Operou Národního divadla hostovala v Japonsku a v roce 2014 vystoupila s Budapest festival orchestra na koncertech po Evropě.

Martin Šrejma – tenor
Tenorista Martin Šrejma absolvoval Pražskou konzervatoř ve třídě prof. Jiřího Kotouče. Během studií se stal laureátem Mezinárodní pěvecké soutěže Antonína Dvořáka v Karlových Varech (2002 a 2004), v roce 2004 mu byla udělena také cena Národního divadla v Praze. V roce 2004 studoval v italské Parmě na konzervatoři Arriga Boita u Lucetty Bizzi a Eugenia Furlottiho; zúčastnil se rovněž mistrovských kursů v Itálii, v létě 2009 u Mirelly Freni a v roce 2011 u Toma Krauseho. V roce 2005 se stal sólistou Státní opery Praha, kde ztvárnil řadu rolí jako jsou Alfredo (Verdi: La traviata), Edgardo (Donizetti: Lucia di Lammermoor), Mozartův Tamino (Kouzelná flétna) a Ferrando (Cosi fan tutte), Almaviva (Rossini: Lazebník sevillský), Verdiho Vévoda (Rigoletto) a Cassio (Otello), Pucciniho Edmondo (Manon Lescaut) a Pong (Turandot), Steuermann (Wagner: Bludný Holanďan) a také Sou Chong (Lehár: Země úsměvů). Od ledna 2012 je sólistou Opery Národního divadla v Praze, kde již dříve hostoval v roli Jeníka (Smetana: Prodaná nevěsta), Mozartova Tamina (Kouzelná flétna) a Dona Ottavia (Don Giovanni) či Dr. Cajuse (Verdi: Falstaff), a k nim přidal role Essexe (Britten: Gloriana), Mozartova Ferranda (Cosi fan tutte) a Basilia (Figarova svatba), Jirky (Dvořák: Čert a Káča), Walthera von der Vogelweide (Wagner: Tannhäuser), Ježibabu (Humperdinck: Jeníček a Mařenka), Ramiro (Rossini: Popelka) aj. Hostuje rovněž v Národním divadle Brno, v Národním divadle moravskoslezském v Ostravě mj. jako Lindoro (Rossini: Italka v Alžíru) a hrabě d´Albafiorita (Martinů: Mirandolina), v Divadle F. X. Šaldy v Liberci jako Nemorino (Donizetti: Nápoj lásky), v Divadle J. K. Tyla v Plzni a na Otáčivém hledišti v Českém Krumlově v roli Vévody (Verdi: Rigoletto). Pravidelně vystupuje v zahraničí. V sezoně 2003/2004 se zúčastnil turné po Německu a Švýcarsku se švýcarskou operní společností jako Alfréd ve Straussově operetě Netopýr a na jaře 2005 turné po Kanadě s Torontskou filharmonií pod vedením Kerryho Strattona. V roce 2006 vystoupil několikrát ve Španělsku jako Pollione (Bellini: Norma). V roce 2009 se představil jako Jeník (Smetana: Prodaná nevěsta) v Holandsku, v roce 2011 ztvárnil v Teatro Massimo v Palermu roli Michelise (Martinů: Řecké pašije). Představil se také ve Státním divadle Košice a častým hostem je v Japonsku, kde vystupoval se Státní operou Praha jako Alfredo v La traviatě (2007) a Spoletta v Pucciniho Tosce (2011) a s Operou Národního divadla jako Tamino v Kouzelné flétně a Basilio ve Figarově svatbě (2013). Často je zván k účinkování v kantátách a oratoriích (Händel: Rinaldo, Alcina, Samson a Mesiáš; Bononcini: Astarto; Mozart: Requiem a Davide penitente; Haydn: Die Schöpfung, Bach: Vánoční oratorium, Mendelssohn: Lobgesang v rámci festivalu Pražské jaro 2012 aj.).

František Zahradníček – basbaryton
Je absolventem Akademie múzických umění v Praze, kde studoval u Ivana Kusnjera. V Národním divadle debutoval v roce 2000 jako Masetto v Mozartově opeře Don Giovanni a následně zde nastudoval např. Mozartova Figara (Figarova svatba), Leporella (Don Giovanni), Papagena (Kouzelná flétna) a Dona Alfonsa (Cosi fan tutte), dále Collina (Puccini: Bohéma), Zunigu (Bizet: Carmen), Rossiniho Basilia (R Lazebník sevillský) a Dona Magnifica (Popelka), Arkela (Debussy: Pelleas a Melisanda), Dvořákova Marbuela (Čert a Káča), Hajného, Lovce i Vodníka (Rusalka) a Filipa (Jakobín), čaroděje Velebobuli a Hlavního baziliška v Ivanovićově Čarokraji, Janáčkova Gorjančikova (Z mrtvého domu). Byl hostem čtyř ročníků operního festivalu v irském Wexfordu, kde vystoupil jako Malvolio v díle Alessandro Stradella od Flotowa nebo v opeře Šarlatán Pavla Haase a v Čajkovského Panně orleánské. V Teatro Lirico di Cagliari účinkoval v Čajkovského opeře Střevíčky. Jako Harašta v Janáčkových Příhodách lišky Bystroušky hostoval v Teatro National Sao Carlo v portugalském Lisabonu. S operou pražského Národního divadla několikrát absolvoval turné po Japonsku, kde účinkoval především v titulních mozartovských úlohách. Bohatá je rovněž jeho koncertní činnost, při níž účinkuje s předními orchestry, jakými jsou Pražská komorní filharmonie, Symfonický orchestr hl. m. Prahy FOK, Symfonický orchestr Českého rozhlasu, Pardubická komorní filharmonie nebo Filharmonie Bohuslava Martinů. S těmito orchestry se představil i v zahraničí, např. v Německu a v Itálii. V roce 2002 zpíval v newyorské Carnegie Hall na koncertu k poctě obětem teroristického útoku z 11. září 2001. Mezi dirigenty, s nimiž spolupracoval, patří Jiří Bělohlávek, Libor Pešek, Gennadij Rožděstvenskij, Leopold Hager, Asher Fish, John Fiore, Enrico Dovico či Ondrej Lenárd. Vystupoval v inscenacích režisérů Jiřího Menzela, Ondřeje Havelky nebo Jurije Alexandrova.

Roman Hoza – basbaryton
Barytonista Roman Hoza absolvoval brněnskou JAMU u Zdeňka Šmukaře a roční stáž na Universität für Musik und darstellende Kunst ve Vídni ve třídě Margit Klaushofer. Zúčastnil se řady interpretačních kurzů, mj. u G. Beňačkové, H. Deutsche, P. Dvorského, T. Krauseho, Ch. Ludwig, A. Plachetky ad. Je laureátem několika mezinárodních soutěží včetně Mezinárodní pěvecké soutěže Antonína Dvořáka v Karlových Varech 2015 (2. cena v kategorii Junior a 1. cena v kategorii Píseň). V rámci komorní opery JAMU zpíval titulní role v Čajkovského Evženu Oněginovi a Mozartově Donu Giovannim, dále Guglielma (Cosi fan tutte), Mammu Agatu (Donizetti: Viva la Mamma), Dona Parmenione (Matěj; Rossini: Příležitost dělá zloděje) a Tomeše (Smetana: Hubička). V roce 2011 debutoval v Národním divadle Brno jako Papageno (Papageno hraje na Kouzelnou flétnu) a dále se zde představil v roli Konečného (Janáček: Osud). Ve Slezském divadle Opava nastudoval Bartola (Rossini: Lazebník sevillský) a Guglielma. V dubnu 2014 vystoupil ve vídeňském Schlossteatru Schönbrunn v roli Leporella (Mozart: Don Giovanni). V létě 2014 se představil na Salcburském festivale v projektu mladých zpěváků (Young Singers Project) v upravené verzi Rossiniho Popelky jako Dandini. V témže roce hostoval ve francouzském Lyonu jako lovec a hajný v Dvořákově Rusalce v režii Stefana Herheima. Od ledna 2015 je členem operního studia Deutsche Oper am Rhein v Düsseldorfu / Duisburgu, kde zpívá mimo jiné Verdiho Marulla (Rigoletto) a Cristiana (Maškarní ples), Moralese (Bizet: Carmen) nebo Papagena v dětské Kouzelné flétně. V roce 2016 hostuje v Národním divadle v Praze v roli Figara (Figarova svatba) a v Národním divadle moravskoslezském v Ostravě v titulní roli Thomasova Hamleta. Spolupracuje s řadou souborů specializujících se na historicky poučenou interpretaci staré hudby (Collegium 1704, Cappella Mariana, Czech Ensemble Baroque, Musica Florea, Ensemble Inégal a Opera Diversa).

Pavel Švingr – bas
Pavel Švingr absolvoval pražskou HAMU ve třídě Ivana Kusnjera. Ještě během studia na HAMU a v rámci operního studia Universität für Musik und darstellende Kunst ve Vídni (Schlosstheater Schönbrunn) ztvárnil Bartola (Mozart: Figarova svatba). Zúčastnil se řady domácích i mezinárodních soutěží, na nichž získal mnohá ocenění včetně 1. ceny v písňové soutěži B. Martinů v Praze, 2. ceny v kategorii Junior muži v Mezinárodní pěvecké soutěže Antonína Dvořáka v Karlových Varech (2009) a první ceny v Berlíně na mezinárodní soutěži Kammeroper Schloss Rheinsberg (2011), kde získal roli Vodníka ve Dvořákově Rusalce. V roce 2009 ztvárnil ve Státní opeře Praha roli Číšníka a Lodníka ve slavné inscenaci režiséra Yoshiho Oidy Brittenovy opery Smrt v Benátkách. V roce 2010 debutoval v Divadle J. K. Tyla v Plzni jako Sarastro (Mozart: Kouzelná flétna) a v lednu 2012 úspěšně debutoval v Národním divadle v Praze ve světové premiéře opery Čarokraj Marka Ivanoviće a v libereckém Divadle F. X. Šaldy v roli Eremity (Weber: Čarostřelec). Následovala spolupráce s Jihočeským divadlem na letním festivale v Českém Krumlově (Verdi: Rigoletto), s Divadlem J. K. Tyla v Plzni (Smetana: Tajemství), v roce 2013 hostoval na festivale Zomeropera Alden Biesen v Belgii (Verdi: Rigoletto). V letech 2013–2015 byl v angažmá v Severočeském divadle v Ústí nad Labem, od sezony 2014/2015 je sólistou Opery Národního divadla v Praze. Intenzívně se věnuje také koncertní činnosti, na svém repertoáru má mj. Dvořákovy Biblické písně a Stabat Mater, Mozartovo Requiem či unikátní písňový cyklus Dřevěný Kristus Jana Hanuše.

Pavel Vančura – bas
Zpěv studoval soukromě u prof. Jevdokimovové v Havlíčkově Brodě, později u prof. Tučka v Praze. V roce 1995 byl přijat do angažmá opery Divadla F. X. Šaldy v Liberci. Od té doby nastudoval bezmála sedmdesát operních rolí českého a světového repertoáru na domácí i jiných scénách. K rolím, které vytvořil, patří např. z českých oper Hrabě v Jakobínu, Bonifác v Tajemství, Kecal v Prodané nevěstě, Vodník v Rusalce, Revírník v Janáčkově Lišce Bystroušce, Marbuel v Dvořákově opeře Čert a Káča aj. ze světového repertoáru jsou to např. Zachariáš v opeře Nabucco, Escamillo v Carmen, Mefisto – Faust a Markétka, Pimen – Boris Godunov, Dulcamara – Nápoj lásky, Gremin – Evžen Oněgin, Leporello – Don Giovanni, Sarastro – Kouzelná flétna aj. Vystupuje pravidelně v zahraničí – v Německu, ve Francii, ve Španělsku, v Itálii na operních i koncertních podiích. Již několik let úzce spolupracuje s jedním z našich nejlepších současných autorů duchovní hudby, varhaníkem a dirigentem Milošem Bokem, na jehož nahrávkách se pravidelně objevuje. Účinkoval i v pražském nastudování muzikálu Cats, a je držitelem Ceny Thálie za rok 2009. V minulých letech bylo možno jej velmi často vidět na operní scéně v Plzni.