22. 4. Pražské premiéry W. A. Mozarta

Koncert / Stavovské divadlo, 19:00 hod.

LA CLEMENZA DI TITO
• Předehra k opeře
• Duet Sesta a Vitellie "Come ti piace imponi" z 1. jednání opery (Michaela Kapustová a Jana Šrejma Kačírková)
• Árie Servilie "S'altro che lagrime" z 2. jednání opery (Yukiko Kinjo Šrejmová)
• Árie Sesta "Parto, ma tu ben mio" z 1. jednání opery (Michaela Kapustová)
• Árie Tita "Se all'impero" z 2. jednání opery (Martin Šrejma)
• Trio Vitellie, Sesta a Publia "Se al volto mai ti senti" z 2. jednání opery (Jana Šrejma Kačírková, Michaela Kapustová, Roman Hoza)
• Recitativ a árie Vitellie "Ecco il punto o Vitellia... Non piu di fiori" z 2. jednání opery (Jana Šrejma Kačírková)

DON GIOVANNI
• Předehra k opeře
• Recitativ a duet Donny Anny a Dona Ottavia "Ma, qual mai soffre... Fuggi, crudele" z 1. jednání opery (Jana Šrejma Kačírková, Martin Šrejma)
• Árie Leporella "Madamina, il catalogo e questo" z 1. jednání opery (Roman Hoza)
• Árie Elviry "Ah, fuggi il traditor" z 1. jednání opery (Michaela Kapustová)
• Árie Dona Giovanniho "Fin ch'han dal vino" z 1. jednání opery (František Zahradníček)
• Árie Zerliny "Vedrai carino" z 2. jednání opery (Yukiko Kinjo Šrejmová)
• Finále 2. jednání opery

Orchestr Národního divadla

Po stopách Wolfganga Amadea Mozarta se můžete v Praze vydat buď pěšky, na kole nebo tramvají. A nebo poslechem jeho hudby přímo tam, kde ji svět slyšel poprvé – v přítmí Stavovského divadla. 
Mozartovy návštěvy v Praze prý patřily k nejšťastnějším okamžikům jeho života. A není divu. Hudba, která se jinde zprvu nesetkala s velkým pochopením, Pražanům okamžitě učarovala. První opera, kterou měli šanci slyšet ještě v divadle v Kotcích, byl v roce 1782 Únos ze serailu. V roce 1788 – již v Nosticově (Stavovském) divadle – následovala Figarova svatba, kterou Mozart sám osobně dirigoval. Ještě téhož roku se, podpořen nebývalým úspěchem své hudby u nás, vrací do Prahy s nedokončenou partiturou Dona Giovanniho. Premiéra byla naplánována na 17. října 1788. Mozart zde dílo své dílo dokončil, nastudoval a s malým zpožděním – 29. října také sám premiéroval. Opera se dočkala opravdu mimořádného úspěchu a od té doby se v Praze už nikdy nepřestala hrát.
Okolnosti vzniku druhé opery, kterou Mozart napsal pro Prahu, nejsou již bohužel tak příznivé. V červenci roku 1791 dostal objednávku na slavnostní operu k příležitosti korunovace Leopolda II. českým králem. Premiéra opery La clemenza di Tito proběhla 6. září 1791 a v atmosféře oslavami přesycené Prahy zapadla téměř bez povšimnutí. V polovině září Mozart navždy opouští město, v němž kdysi zažil okamžiky velké slávy a kde se mu dostalo nemalé podpory i pochopení.
Koncertem Pražské premiéry se vracíme k oběma operám, které Mozart napsal přímo pro Prahu a prostřednictvím nichž k nám jeho hudba promlouvá jasnou řečí oplývající mimořádnou kompoziční technikou, nezaměnitelným rukopisem a především hloubkou a naléhavostí vložené emoce.

Obsazení:
Jana Šrejma Kačírková – soprán
Yukiko Kinjo Šrejmová – soprán
Michaela Kapustová – mezzosoprán
Martin Šrejma – tenor
František Zahradníček – basbaryton
Roman Hoza – basbaryton
Pavel Švingr – bas
Pavel Vančura – bas